Jak powstaje: LOGO

Witam  nazywam się Adrian Dawgul i  od 15 lat jestem Grafikiem z zamiłowania i zawodu. Nigdy się nie uważałem za profesjonalistę. Jestem zdania, że zawsze jest możliwość nauczenia się czegoś nowego i poprawienia swoich umiejętności. Chciałem stworzyć kilka artykułów dla moich klientów, aby ukazać w jaki sposób wygląda praca grafika od „kuchni” i dlaczego czasami : „To dla pana 5 minut pracy” kosztuje kilkaset złotych. 

Mój artykuł kieruję do ludzi, którzy tak naprawdę do końca nie wiedzą czym jest logo. Najistotniejsze nie jest to tylko znaczek i jakiś przyklejony do niego tekst. Aby logo lub znak był poprawnie stworzony trzeba od samego początku go „projektować”. Składają się bowiem na nie takie rzeczy jak odpowiednie proporcje, schludność, użyteczność, kolorystyka i dobór odpowiedniej typografi. Bardzo często logotypy posiadają czcionkę przygodową konkretnie pod dany projekt. Dobrym przykładem jest tutaj Pepsi czy Coca-Cola.

Według  mnie jest  to stricte najistotniejsza  część twórcza logo. Pierwsze co powinniśmy wykonać na tym etapie projektowania, jest sklasyfikowanie produktu bądź specjalizacji naszego zleceniodawcy. Jak do tego etapu się zabrać? Najprostszą metodą jest mała analiza rynku, przewertowanie kilu stron i witryn marek.  Trzeba też wybrać drogę  czy tworzymy od podstaw logo  czy bazujemy na istniejącym projekcie klienta. Można się spotkać z nazwami firm  gdzie  dużą rolę odgrywa gra słów w nazwie logo, co  jest dobrym kierunkiem do obrania  koncepcji projektu.

Logo. Przewodnik dla projektantów - Michael Evamy

Logo. Przewodnik dla projektantów – Michael Evamy – Ciekawa pozycja z dużą bazą logotypów znanych marek i genezą ich powstania.

Pierwsze szkice

Wiele lat  sam podczas projektowania logo siadałem od razu do programu graficznego i zaczynałem projektować, po dłuższym czasie jednak zacząłem zauważać że program  zaczyna  mnie ograniczać, pod względem prędkości przekazywania tego co mam w głowie na ekran monitora. Ołówek i szkicownik mimo swojej epokowej historii jest znacznie praktyczniejszy podczas projektowania, nie ogranicza nas czas jaki musimy poświęcić na wybranie odpowiednich narzędzi, wystarczy po prostu rysować. Nawet  jeśli nie jesteśmy Michałem Aniołem to  wstępny szybki szkic będzie wierniejszym odwzorowaniem świeżej myśli z głowy, niż mozolne dopracowywanie linii w programie graficznym, na to jeszcze przyjdzie pora. W moim przykładzie  szkice wykonałem przy pomocy Tabletu graficznego co jest lekkim zatarciem granicy między tradycyjnym ołówkiem a światem cyfrowym.

Kiedy już  jesteście zadowoleni z szkicu, po przeniesieniu do programu, wystarczy zmniejszyć krycie i starać się  wykonywać wszystko według założonego planu. Polecam nie przykładać zbytnio uwagi do  kolorystyki a  opracować logo w samej czerni skupiając się  wyłącznie na dobraniu proporcji i kształtów  wszystkich elementów. Dopiero po  dopracowaniu kształtu możemy nanieść kolory według  wytycznych z briefu, klienta, lub  własnego założenia projektu. Poza  samym projektem „sygnetu” który staram się opracowywać osobno i dopiero  po skończeniu zaczynam dobierać lub tworzyć  do niego Typografię. Sądzę że  jest to  wygodniejsze  i  daje ciekawszy efekt  niż  globalne projektowanie  wszystkich elementów znaku w  jednym czasie.

Po mozolnym dopracowywaniu logo w programie graficznym, możemy przygotować 2-3 wariacje. Jest to dobra praktyka  ponieważ ludzkie oko przyzwyczaja się  do jednego obrazu po dłuższym czasie i trudniej mu wychwycić z czasem mankamenty do poprawki. Kilka wariacji logo pomaga rzucić  świeże spojrzenie na cały projekty.

Dobór typografii

Kolorystyka

Kolorystyka  to  3 element  składowej całego logo, a zarazem jej najważniejszy nadaje wyraz i charakter  marki. Przystępujemy  do tego etapu kiedy nasza wersja  mono (czarna) prezentuje się niemalże idealnie. Dobór  kolorów  można określić wedle  wyznaczonych oczekiwań/ustaleń z klientem w briefie lub  dobrać kolory powszechnie przypisane do pewnych branży (np. medycyna często korzysta z odcieni błękitu), często  nazwa marki bywa pomocna i  sama  wytyczna kolor.

Dobra wersja  finalna dla klienta powinna zawierać przynajmniej podstawowy znak w kolorze, wersję czarno białą, wersję w odcieniach szarości.

Prezentacja

Dziękuję za poświęcenie czasu na krótki artykuł, prezentujący  ile etapów  tak naprawdę składa się na zaprojektowanie dobrego znaku graficznego.  Dla  przeciętnego Kowalskiego  logo to  zwykły znaczek  za który obecnie  ciężko mu zapłacić więcej niż 100 PLN   niestety  w tej cenie  dostaniemy dokładnie taki produkt  jaki Kowalski oczekiwał mocno przeciętny.

Back to Top